Support2learn Capelle aan den IJssel Rotterdam

Support2learn

Ik leer anders beelddenken Capelle aan den IJssel Rotterdam

Ik leer anders

Leerachterstand, dyslexie, dyscalculie en AD(H)D:
Na onderzoek blijkt dat leerlingen met een leerachterstand of met dyslexie
vaak in beelden denken en niet in woorden. Dit heeft als gevolg dat de lesstof niet (goed) begrepen en onthouden wordt. Het reguliere onderwijs en de methoden sluiten helaas niet aan bij de denkwijze van deze beelddenkers. (De grootste groep mensen (ca. 95%) leert namelijk via het gehoor en slechts een kleine groep visueel), waardoor veel beelddenkers een achterstand oplopen. De kinderen krijgen vervolgens bijles voor hun leerproblemen, maar deze werkt onvoldoende, omdat ook hier de informatie op een voor hen foute wijze wordt aangeboden (op gehoor). Door de informatie echter te vertalen naar beelden, kan deze groep zich de lesstof wel eigen maken.

Meer- en hoogbegaafdheid:
Niet geheel toevallig zijn begaafde kinderen ook vaak beelddenkers. Niet alleen kun je in beelden sneller denken en schakelen, maar hoogbegaafde kinderen leren ook hetzelfde als beelddenkers, nl. top-down (van geheel naar deel). Hierdoor stuiten zij tijdens het leren vaak op dezelfde problemen. In het reguliere onderwijs wordt de leerstof namelijk precies andersom aangeboden: van kleine stukjes tot één geheel. Het uiteindelijke resultaat.

De training:
Zoals eerder genoemd, wordt er in het basisonderwijs geleerd in taal en niet in beelden. Beelddenkers moeten dus de lesstof omzetten in beelden. Tijdens een korte training leer je deze techniek zelf toepassen, zodat je vervolgens de lesstof in de klas goed kunt volgen.

Direct resultaat: De leerling kan tijdens de eerste sessie direct vertellen of deze leermethode voor hem of haar werkt. Blijf niet langer worstelen met schoolwerk. Deze leermethode is bewezen effectief. Op de site www.ikleeranders.nl staan ‘Verhalen uit de praktijk’ van ouders en leerlingen.

De training is voor leerlingen die problemen hebben met:

* Taal: spellen, lezen
* Rekenen: tafels, plus en min sommen
* Onthouden van informatie
* Concentratie: snel afgeleid
* Organisatie en/of klokkijken

Training basisschool ’Ik leer anders’ leert je om informatie te vertalen naar JOUW informatiesysteem: VISUEEL. Dit kun je (in de toekomst) ook toepassen op vakken als geschiedenis, aardrijkskunde, buitenlandse talen, enz.

Inhoud training (± 4 tot 6 sessies):
- Doelstellingen vooraf bespreken.
- Informatiesysteem testen en leerstrategie bepalen.
- Basisinformatie leren via beelddenken:
   ~ informatie op juiste wijze ordenen (beter onthouden)
   ~ alfabet en woorden (dictee)
   ~ cijferveld, tafels en automatiseren van sommen
   ~ klokkijken

 NB. Bij elke sessie dient er 1 ouder/verzorger aanwezig te zijn.

 

 Bron: Opleidingscentrum Ik leer anders